Sluneční škola v novém "gonchi"
Správu školy jsme po dlouhém promýšlení a důkladných a rozsáhlých přípravách předali do rukou obyvatel Kargyaku. Tak by se stručně dala shrnout zásadní změna, kterou Sluneční škola tento rok prošla. Co to ale přesně znamená a co z toho vyplývá? (...)
Sonam Spalkit, též muž zodpovědný,
spolehlivý.
Stanzin Tashi. Zástupce mladé
generace Kargyačanů. Budoucnost vesnice. Letos jmenovaný do funkce státního
učitele v naší škole. Máme z něj radost.
S našimi třemi muži jsme
se od září, kdy byli zvoleni, intenzivně scházeli, připravovali je na jejich
nové funkce, znovu a znovu probírali jednotlivé aspekty fungování školy a
jejich nově nabytou zodpovědnost za ně. Lobsang,
Spalkit i Tashi svou iniciativou již od počátku prokazují, že škola je skutečně
v dobrých rukou: v rekordním čase zorganizovali ve vesnici výběr jačího trusu
pro školu i privátní učitele, zařídili transport plynových bomb, školu i výuku
pravidelně kontrolují.
Po našem odchodu jsme s
trojicí správců v pravidelném kontaktu: každý týden se prostřednictvím
telefonické relace dozvídáme, je-li vše v pořádku, budova zda stojí, učitelé i
žáci že docházejí. Činnost správců, vesnice i privátních učitelů ve všech
školních záležitostech je během roku pečlivě monitorována na dálku, o
bezproblémovém fungování projektu je nezbytné přesvědčit se bezprostředně i na
místě. V létě příštího roku se do Kargyaku vypraví zástupci Surye, aby provedli
monitoring, jak se celý nový řád školy osvědčil. Školu jsme do rukou vesničanů
předali na zkušební dobu jednoho roku, letní kontrola bude rozhodující pro
další postup.
Přestože jsme školu fyzicky
předali, budova je stále majetkem Surye a my nadále plně zajišťujeme její
provoz tím, že financujeme privátní učitele. V letošním roce ukončila
docházku ve Sluneční škole Tsomo – naše první absolventka; v příštích
letech bude absolventů přibývat a Surya bude i nadále své bývalé žáky
podporovat ve studiích mimo Kargyak.
Dobrovolníci
Přestože jsme celoroční
správu školy předali do rukou zástupců vesnice, chceme i nadále do projektu
zapojovat dobrovolníky: jsme si vědomi toho, že dlouhodobější přítomnost
cizinců a nutnost s nimi komunikovat vytváří pro děti podnětné
lingvistické prostředí a celkově je rozvíjí. Dobrovolnický pobyt ve Sluneční škole
se oproti předešlé praxi bude lišit délkou a náplní: v letních měsících (červen
– září), kdy jsou privátní učitelé zpravidla na dovolené a v rozvrhu tak vzniká
prostor pro krátkodobou změnu, budou dobrovolníci zajišťovat intenzivní
workshopy anglické konverzace, lekce práce s počítačem, případně kurzy první
pomoci.
Učitelé a výuka
Dobrovolnici ze Sluneční školy
sice odešli, učitelská posádka tím ale rozhodně neutrpěla. Naopak, kantorů máme
snad nejvíc za celou historii školy! Jsme bohatší o dva statni učitele: k Siru
Chogyalovi, řediteli školy, se připojili Tenzin Norchok (z vesnice Jal, asi 5
hodin cesty od Kargyaku) a Tenzin Tashi, mladý Kargyačan. Oba chlapci letos ukončili
bakalářská studia v Džammu, na své učitelské pozice byli jmenovaní v létě a svých
funkci se zhostili zodpovědně a s iniciativou. Pozorovat tyto naše mladíky
při práci s dětmi (i v poli:) je čirá radost.
Pilířem výuky ve Sluneční
škole jsou ale naši privátní učitelé: díky nim může probíhat vyučování v zimních
měsících, kdy mají státní učitelé oficiální prázdniny. I skupina privátních učitelů
se rozrostla o dva cleny. Tashi a Tsomo, manželský par z Rariku, vesnice zpoza sedla
Shingola, v naší škole zahajují jako učitelé svůj třetí služební rok. K nim přibyl
lama Tenzin Dawa, vážený a učený buddhisticky mnich z lungnacké vesnice Kuru (4
hodiny cesty z Kargyaku), který zajisti výuku tibetštiny, zakladu buddhismu a
buddhistické filozofie. Jsme rádi, že na tak důležité předměty máme muže z nejpovolanějších.
Kromě buddhistických předmětů
se vzdělávací aktivity dětí rozšířily i do prostoru mimo oficiální školní vyučování.
Zimní truhlářský workshop měl mimořádný úspěch, a tak jsme se rozhodli zařadit
jej do výuky pravidelně. Jednou za měsíc tak budou děti pod Lobsangovým vedením
zkoumat taje dřeva a jeho možné tvůrčí zpracování. Každý pátek se potom po vyučování
školou rozezní jemný cinkot jehlic a rozkutálí se vlněná klubíčka: Tsomo bude v
rámci pletařského workshopu učit děvčata jak plést tradiční zanskarské ponožky,
čepice, rukavice a jiné půvabnosti.
Na závěr
Rozhodnutí předat školu
Krgyackým nebylo jednoduché a bylo přirozeně doprovázeno mnoha otázkami o kompetencích
a schopnostech vesničanů. Ty jsme v daných podmínkách dlouhou dobu pečlivě
zkoumali a prověřovali. Jsme přesvědčeni, že stojí za to poskytnout vesničanům
prostor jejich vlastní iniciativě, ukázat a umožnit jim cestu k samostatnosti a
zodpovědnosti, a že naši Kargyačtí jsou schopni tohoto prostoru zodpovědně využít.