Tsomo: První absolventka Sluneční školy v Kargyaku
Tsomo je kargyacká dívka, která jako první studentka ukončila osmou třídu ve Sluneční škole. Rozhodla se jít dále studovat, a my ji v tomto rozhodnutí chceme plně podpořit. V současné době není ve vesnici a ani v blízkém okolí vzdělávací zařízení, které by poskytovalo výuku pro studenty devátých a vyšších tříd. A tak po dlouhém zvažování možností, hovorech s otcem, ředitelem Sluneční školy, a dalšími kompetentními osobami padla volba pro Tsomo zcela zásádní a to opustit Zanskar a odejít do Manali.
Volba to nebyla ale vůbec jednoduchá. Ani pro Tsomo, ani pro
její okolí. Tsomo nikdy nebyla nejpilnější studentkou. Často musela místo
domácích úkolů pomáhat v domácnosti, odcházet z vesnice daleko za
yaky, či pomáhat na poli. Pro studium nebyla předurčena. Otec Dawa si na pro
tyto účely vybral své tři syny, a na Tsomo jaksi nezbylo…Její osud měl být
osudem dívky „yako-pasky“, která by pomáhala otci a matce. Ta však již
v rodině také je a tak otázka Tsomo studia byla otázka čistě finanční.
S otcem Dawou jsme se snažily domluvit skoro dva
měsíce. Bohužel, ne moc úspěšně. Zvrat v jeho rozhodnutí nastal až tehdy,
kdy se do vyjednávání o Tsomo osudu zapojit ředitel Sluneční školy Chosgyal a
Dawu přesvědčil, že by Tsomo měla jít dále studovat.
Tsomo odešla z Kargyaku společně s námi. A kdekdo
by se mohl ptát, co si s sebou na studia odnesla. Oblečení, knihy,
obrázky, fotky,..? Nebylo toho mnoho. Oblečení to, které měla na sobě, jeden
pár bot na přezutí, termosku s čajem a chapati..na nic ostatního nebylo
v batůžku místo.
V Manali na nás čekal již Tsomo starší bratr Chostar,
který jednal jménem otce jako Tsomo zástupce, a který nám byl vždy velmi
nápomocný. Každý den jsme ráno vyráželi všichni společně na „vstupní pohovory“.
Škol v Manali a jejím okolí je hodně a studenti mají z čeho vybírat.
Pro nás však bylo několik výběr omezujících bodů, kterých jsme se museli držet.
V první řadě jsme hledali anglickou školu, nikoli hindi, neb Tsomo doposud
studovala předměty jako matematiku, zeměpis, fyziku, dějepis, atd.
v anglickém jazyce a v hindi by pro ni byla terminologie velmi náročná. Dále
jsme posuzovali, zda bude Tsomo muset studovat sanskrit, který se
v Zanskaru nevyučuje a pokud by ho začala studovat až od deváté třídy,
pravděpodobně by musela hodně bojovat. A
v neposlední řadě bylo nutné ve většině škol projít srovnávacím vstupním
testem.
Po několika dnech těchto procedur
byla unavena nejen Tsomo, ale i její bratr Chostar, který se k celé
situaci stavil velmi zodpovědně. Nastal čas pro finální rozhodnutí. Snažily
jsme se spojit s Kargyakem, abychom celou situaci důkladně prodiskutovaly
s ředitelem Chosgyalem. Po zvážení všech pro a proti jsme se všichni společně
shodli na DAV Manali School, která snad bude pro Tsomo to nejlepší. Nový školní
rok ale začíná až v březnu a aby naše studentka nezahálela, tak jsme ji
domluvily soukromé hodiny v předmětech, které bude na nové škole studovat.